Ο Αλμπέρ Καμύ κάποτε είπε…

Μια από τις χειρότερες αιτίες εχθρότητας είναι η λύσσα να δεις να υποκύπτει, αυτός που τολμάει να αντιστέκεται σ’ αυτό που σε συνθλίβει!

Η συχνά καθόλου ευγενής άμυλα των διάφορων αριστερών οργανώσεων δείχνει την τάση που έχουν οι φορείς μιας πολιτικής ιδέας να κρίνουν αυστηρότατα τους ιδεολογικούς συγγενείς τους. Αν μη τι άλλο το θέμα αναδεικνύεται ιδανικά σε μια από τις κλασσικές σκηνές της ταινίας «Η Ζώη του Μπράιαν», και συγκεκριμένα εκεί όπου μέλη μιας ανατρεπτικής ιουδαϊκής οργάνωσης βγάζουν χολή για τις άλλες αντιστασιακές φράξιες. Αυτή η τάση δεν είναι γνώρισμα των αριστερών, μάλλον είναι γνώρισμα των ανθρώπων γενικότερα. Και αυτό θα το αποδείξω με το να παρουσιάσω εν τάχει τις ταμπέλες που βάζει η μια οργάνωση στην άλλη σε αυτό που οι περισσότεροι εδώ αντιλαμβανόμαστε γενικά ως τζιχαντιστικό κίνημα.

Για να μην πλατειάσω θα μιλήσω για την πιο ισχυρή σχετική οργάνωση, το λεγόμενο «Ισλαμικό Κράτος», και το πως προσλαμβάνει και προσλαμβάνεται από τις ιδεολογικά όμορες δυνάμεις. Οι θιασώτες του χαλιφάτου δεν ξεχωρίζουν τον κόσμο απλά σε πιστούς και απίστους (κουφάρ). Οι ακόλουθοι άλλων ισλαμικών δογμάτων (Σιίτες, Αλεβίτες κ.α.) ή μετριοπαθών Σουνιτών χαρακτηρίζονται συλλήβδην ως αρνητές (ράφιντα) και αποστάτες (μουρταντούν). Όσο δε αφορά την πιο γνωστή σιίτικη οργάνωση, τη Χεζμπολλάχ, φράση που μεταφράζεται ως «Το Κόμμα του Θεού», οι τζιχαντιστές αρνούνται να αναγνωρίσουν την επίσημη ονομασία της και είτε την αποκαλούν δεικτικά «Το Κόμμα του Σατανά» (Χιζμπ αλ-Σαϊτάν) ή το παραφράζουν ως «Κόμμα των …Μηχανισμών» (Χιζμπ αλ-Λατ) στηλιτεύοντας εμμέσως την στήριξη που λαμβάνει από το Ιράν.

Τι γίνεται όμως όταν μπαίνουν στην εξίσωση πουριτανικές σουνίτικες οργανώσεις ή κράτη; Στην περίπτωση των «Αδελφών Μουσουλμάνων», που οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ (η καλύτερα την Μέκκα), ξέρουν πως είναι η μήτρα του πολιτικού Ισλάμ μετά τις αρχές του 20ου αιώνα, το «Ισλαμικό Κράτος» έχει επιλέξει να τους αποκαλεί «Αδελφούς Χρεοκοπημένους». Όχι, δεν πρόκειται για ισλαμιστές σε μνημόνιο, είναι απλά το αποτέλεσμα της παράφρασης του «Ιχουάν αλ-Μουσλιμίν» σε «Ιχουάν αλ-Μουφλισίν». Στους διάφορους Σουνίτες ηγέτες και τα κράτη τους, οι άνδρες του xαλίφη επιφυλάσσουν τον τίτλο του τυράννου (ταγούτ). Εκεί για παράδειγμα εντάσσεται ο βασιλιάς της Ιορδανίας, όλοι οι Αιγύπτιοι πρόεδροι, συμπεριλαμβανομένου του Ισλαμιστή Μόρσι, και φυσικά ο γείτονας μας Ερντογάν. Μη ξεχάσω να αναφέρω πως το «Ισλαμικό Κράτος» δεν αναγνωρίζει καμία Ιστανμπούλ και επιμένει στο παραδοσιακό Κωσταντινίγια (δηλαδή Κωσταντινούπολη).

Κλασσική περίπτωση ταγούτ είναι και ο βασιλιάς της Σαουδικής Αραβίας αλλά επειδή η χώρα που φιλοξενεί τις δύο ιερότερες τοποθεσίας του Ισλάμ ενέχει μια μοναδικότητα θα επανέλθω στο θέμα λίαν συντόμως. Το «Ισλαμικό Κράτος» έχει περίσσεια χολής και για αυτούς που, παράλληλα με εκείνο, πολεμούν τον ταγούτ Άσαντ. Όσο αφορά τον «Ελεύθερο Συριακό Στρατό», στον οποίο επικρατούν κοσμικά και σχετικά μετριοπαθή στοιχεία, οι σκληροπυρηνικοί τζιχαντιστές απλά αρέσκονται στο να προφέρουν λίγο διαφορετικά την αραβική λέξη «ελεύθερος» (χουρ). Συγκεκριμένα κάνουν το «χ» λίγο πιο τραχύ και, ως δια μαγείας, ο «Ελεύθερος Συριακός Στρατός» έχει γίνει «…Σκατένιος Συριακός Στρατός». Για τα διάφορα ισλαμιστικά κινήματα, συμπεριλαμβανομένου του τοπικού βραχίονα της Αλ-Κάιντα, ο Αλ-Μπαγντάντι και η παρέα του έχουν καταφύγει στην πρώιμη ισλαμική ιστοριογραφία για να βρουν τη σωστή …θεραπεία. Τους αποκαλούν ως δομές και οργανώσεις τύπου Σαλούλ, δηλαδή με το ίδιο όνομα που παραφράζουν τη δυναστεία των Σαούντ. Ο Αμντάλλα Μπιν Ουμπάι Μπιν Σαλούλ ήταν ένας φύλαρχος στην ευρύτερη περιοχή της Μεδίνας που έζησε την εποχή του Μωάμεθ και υποκρινόταν ότι είχε ασπαστεί το Ισλάμ. Ο Σαλούλ θεωρείται το αρχέτυπο του υποκριτή (μουνάφικ) στην ισλαμική παράδοση. Με αυτό τον τρόπο το «Ισλαμικό Κράτος» έχει καταστήσει ιερή υποχρέωση όχι τόσο τον πόλεμο εναντίον των απίστων, αλλά όσο εκείνων που όφειλαν να ήταν υπήκοοι του αλλά, που για διάφορους λόγους επέλεξαν άλλο δρόμο.

Για το τέλος άφησα το καλύτερο, πως δηλαδή αποκαλούν οι άλλοι το «Ισλαμικό Κράτος». Τους λένε …Χαριζίτες. Και αυτός ο όρος έχει να κάνει με την πρώιμη ισλαμική ιστοριογραφία και σχετίζεται με μια ιδιαίτερα παράξενη και αυτοκαταστροφική σέχτα.

Επιγραμματικά να επισημάνω πως ο διαχωρισμός Σιιτών και Σουνιτών προέκυψε όταν υπήρξε διαφωνία για το ποιος θα έπρεπε να είναι ο ηγέτης του χαλιφάτου. Χοντρικά οι Σιίτες λένε ότι μόνο οι απόγονοι του Αλί (τελευταίος ορθόδοξος χαλίφης και συγγενής του Μωάμεθ) έχουν τέτοιο δικαίωμα, ενώ οι Σουνίτες υποστηρίζουν ότι απλά χρειάζεται κάποιος να είναι άξιος. Ο Αλί στην κρίσιμη μάχη του Σιφίν, και ενώ κέρδιζε τον αντίπαλο του Μουαβίγια, χωρίς λόγο δέχτηκε να γίνει ένα είδος διαιτησίας. Ανάμεσα στο στρατό του κάποιοι θεώρησαν ότι η διαιτησία ήταν βλάσφημη γιατί «μόνο ο Θεός μπορεί να αποφασίσει την έκβαση του πολέμου». Αυτή η ο ομάδα αποχώρησε από το πεδίο της μάχης. Χαριζίτες είναι ακριβής μετάφραση για «αυτούς που φεύγουν».

Οι φευγάτοι λοιπόν αυτοί τύποι όχι μόνο σταμάτησαν να υποστηρίζουν τον Αλί, αλλά άρχισαν να λένε πως «και ένας μαύρος δούλος μπορεί να γίνει χαλίφης αρκεί να είναι πιστός». Και επειδή είχαν ένα θέμα με την πίστη έβγαζαν τους πάντες άπιστους (τακφίρ). Αυτό έκαναν και με τον Αλί που μάλιστα σκότωσαν. Επειδή όμως η γενική στάση τους ήταν τόσο ακραία και ασυμβίβαστη έδωσαν μια άνιση μάχη απέναντι σε όλους και έτσι αντί να γίνουν ο τρίτος πόλος του Ισλάμ, σύντομα εξολοθρευθήκαν. Η μοίρα των Χαριζιτών έρχεται σε ευθεία αντίθεση με το αφήγημα του «Ισλαμικού Κράτους» περί αναβίωσης του Χαλιφάτου και ως εκ τούτου οι οπαδοί του ξενερώνουν όταν τους περνάν για …φευγάτους.

Πιθανότατα όλα τα παραπάνω ακούγονται πολύ αστεία. Δυστυχώς κάποιοι τα παίρνουν στα σοβαρά και έτσι έχουν γραφτεί τόμοι για την υπεράσπιση ή αποδόμηση της κάθε κατηγορίας. Άξιζε τον κόπο η κατανάλωση τόσης φαιάς ουσίας για αυτόν τον σκοπό; Μάλλον όχι,  διότι αυτή η αντιπαράθεση, όπως λέει και ο Τέο Πάντνος (όμηρος για μήνες στη Συρία), υπάρχει απλά για να καλύψει την αδυναμία πρώην συμμαχητών να μοιράσουν δυο δράμια εξουσίας που τυχαία και προσωρινά ήρθαν στα χέρια τους.

062

Τα λέμε σύντομα

Αλμπέρ Καμύ

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s