Ο Φρειδερίκος Νίτσε κάποτε είπε…

Μη μένεις κάτω στη Γη και μην ανεβαίνεις πολύ ψηλά! Ωραιότερος φαίνεται ο κόσμος από ένα ύψος στα μισά!

Ο Νίτσε ανδρώθηκε και ωρίμασε πνευματικά σε ένα περιβάλλον που οδηγούσε σε αυτό που εκ των υστέρων θα χαρακτηριζόταν Belle Époque. Ο Γερμανός φιλόσοφος όμως δεν έβλεπε τίποτα το ωραίο στον ορίζοντα, δεν πίστευε στη γραμμική βελτίωση. Αντίθετα αν οραματιζόταν κάτι αυτό ήταν η καταστροφή του άθλιου για αυτόν κόσμου μέσω ενός ολοκληρωτικού βιομηχανικού πολεμικού ολέθρου. Ο άνθρωπος που όμως για να αλλάξει τον κόσμο πρόκρινε με παρρησία τη φωτιά και το ατσάλι κατέρρευσε στη θέα του «απάνθρωπου» μαστιγώματος ενός αλόγου. Τι αντίφαση αλήθεια; Αλλά αυτό ακριβώς είναι το θέμα μου, οι τεράστιες αντιφάσεις που βρίσκονται παντού στον πληθυντικό μας κόσμο. Και μέσα από αυτή τη βαρύγδουπη εισαγωγή θέλω να πω δυο λόγια για την κατάσταση στην …Ουκρανία.

Όχι, δεν θα μοιραστώ μαζί σας την απόκρυφη αλήθεια για τα γεγονότα του Κιέβου. Και αυτό όχι επειδή δε σας εμπιστεύομαι, αλλά επειδή πραγματικά για το θέμα γνωρίζω πολύ λίγα. Για την ακρίβεια ξέρω ότι διάβασα σπασμωδικά στην οθόνη του υπολογιστή μου τις τελευταίες εβδομάδες. Εκείνο όμως που τυχαίνει να γνωρίζω καλά, και επί αυτού θα φέρω άποψη, είναι η ανάγνωση των γεγονότων από επιφανή αντι-μνημονιακά ελληνικά ιστολόγια. Στην πλειοψηφία τους τα παραπάνω είδαν τα γεγονότα στην Ουκρανία τουλάχιστον με σκεπτικισμό. Όποτε δεν έβλεπαν πράκτορες στην Πλατεία Ανεξαρτησίας, απορούσαν απλά με τη «βλακώδη» αδυναμία των Ουκρανών να κατανοήσουν πόσο πιο συμφέρουσα για αυτούς είναι η ρωσική κηδεμονία.

Η επιφυλακτικότητα ως προς τις εξελίξεις δεν είναι αναγκαστικά καταδικαστέα. Αν μη τι άλλο η Ιστορία προσφέρει παραδείγματα πραγματικών συνομωσιών. Για παράδειγμα είναι ευρέως αποδεκτό πως οι κινητοποιήσεις των φορτηγατζήδων που διατάραξαν την κοινωνική συνοχή στη Χιλή και έδωσαν το πάτημα το 1971 στο Πινοσέτ να ανατρέψει τον Αλιέντε υποστηρίζονταν οικονομικά από τη CIA. Η ίδια υπηρεσία έπαιξε ενεργό ρόλο στην ανατροπή του Μοσαντέκ του Ιράν το 1953. Από την άλλη όμως, αν και η ανατροπή του Πορφίρο Ντίας στο Μεξικό το 1911 βόλευε απίστευτα τους Αμερικανούς δεν υπάρχουν ικανά στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι ο Πάντσο Βίλα και ο Εμιλιάνο Ζαπάτα καθοδηγούνταν από την Ουάσιγκτον. Με απλά λόγια, η επικράτηση των φιλο-δυτικών διαδηλωτών στην Ουκρανία δεν αποδεικνύει από μόνη της την ενορχήστρωση της εξέγερσης. Όπως είπα, δεν ξέρω τι συνέβη στο Κίεβο αλλά, από την άλλη, έχω την εντύπωση πως ούτε και ο συρμός αριστερών και δεξιών «επιφυλακτικών και υποψιασμένων» συντακτών και σχολιαστών του διαδικτύου ξέρει. Η περισπούδαστη επιφυλακτικότητα και καχυποψία τους δεν είναι τίποτα άλλο παρά αντανάκλαση των προκαταλήψεων και των αγκυλώσεων τους (μας) που, όπως αποδεικνύει ο μέχρι τώρα στείρος αντι-μνημονιακός αγώνας, είναι τελείως αντιπαραγωγικές.

Αυτό που κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει είναι πως οι Ουκρανοί διαδήλωσαν μαζικά επί μήνες, μάλιστα χειμώνα και όχι καλοκαίρι. Όταν η κυβέρνηση εφάρμοσε καταστολή οι διαδηλώσεις περιορίστηκαν αλλά δεν ατόνησαν. Επιπλέον ένας αριθμός πιο αποφασισμένων στοιχείων (ίσως παρεξηγήσιμης πολιτικής ταυτότητας) κατέλαβαν μια κεντρική πλατεία και κυβερνητικά κτίρια. Παρά το κρύο, τα δακρυγόνα, τις σφαίρες και το περιορισμένο αίμα (καμία σχέση δηλαδή με την καταστολή του Αλ Σίσι στην Αίγυπτο που τα ίδια ιστολόγια τον περιγράφουν ως επαναστάτη) οι διαδηλωτές δεν εγκατέλειψαν τις θέσεις τους και τελικά ανάγκασαν τον πρόεδρο τους να φύγει με ελικόπτερο. Πέτυχαν δηλαδή ότι δεν καταφέραμε εμείς το καλοκαίρι του 2011.

Δεν είμαι αφελής και θυμάμαι καλά τη ρήση του Πάλμερστον που έλεγε ότι «τα έθνη δεν έχουν σταθερούς φίλους και εχθρούς, αλλά σταθερά συμφέροντα». Ο Βρετανός πολιτικός όμως με τη λέξη «έθνη» αναφερόταν κυρίως σε κυβερνήσεις και όχι σε λαούς. Αν οι τελευταίοι τελικά δε διαφέρουν ηθικά από τις ανάλγητες και ψυχρές κυβερνήσεις τους τότε που είναι το ποιοτικό πλεονέκτημα των κινημάτων; Ποιο το νόημα να διαδηλώνω για δικαιοσύνη, δημοκρατία και πρόοδο όταν για να εκφράσω την αλληλεγγύη μου προς τρίτους θα πρέπει πρώτα να κάνω γεωπολιτικούς υπολογισμούς; Και αν αυτή είναι η ενδεδειγμένη συνταγή πως μετά να γλιτώσω από αντιφάσεις που με ωθούν να βλέπω τον Άσσαντ σαν πολέμιο του ιμπεριαλισμού;

Είναι πολλά αυτά που δεν καταλαβαίνω και αυτό είναι λογικό διότι ο κόσμος είναι πολύ σύνθετος για το μικρό μας μυαλό. Δεν μπορούμε να απαντήσουμε σε όλα τα ερωτήματα για αυτό πρέπει να μάθουμε να επιλέγουμε ενώπιον ποιων ερωτημάτων αξίζει να σταθούμε και να καταναλώσουμε ενέργεια και χρόνο. Επιπλέον πρέπει να μάθουμε να μην δραπετεύουμε από αυτά και κυρίως να μην καταφεύγουμε σε παρελκυστικές και εύκολες απαντήσεις που απλά μεταθέτουν, με ενίοτε έξυπνο και ευχάριστο τρόπο, το πρόβλημα στο μέλλον. Για παράδειγμα, ένας πίνακας με επιλεκτικά δεδομένα από το Capital.gr ή ένας καταιγισμός στοιχείων από τον πιο επιφανή αναγνώστη του «Das Kapital» στην Ελλάδα μονάχα εφήμερη αυταρέσκεια για μνημονιακούς και αντι-μνημονιακούς αντίστοιχα προσφέρουν. Εν κατακλείδι, αυτό που έχουμε ανάγκη δεν είναι συνομωσιολογικες αναλύσεις μιζέριας για το τι συμβαίνει εκτός Ελλάδος αλλά θετικές προτάσεις για το τι μπορεί να γίνει εντός των τειχών από εδώ και πέρα. Υψηλού επιπέδου αναλύσεις, ασχέτως αν είναι σωστές ή λάθος, εμπεριέχουν τον κίνδυνο του ακούσιου αποπροσανατολισμού. Μας θέτουν μοιραία σε τροχιές που μάλλον δεν έχουμε θέση. Από ψηλά η σκιά μας μεγαλώνει και αφηνόμαστε να πιστέψουμε πως μεγαλώσαμε και εμείς.

Και τι συμβαίνει όταν τύχει να επιστρέψουμε πρόσκαιρα στη Γη; Τότε βλέπουμε τον κόσμο όπως είναι. Τότε διαπιστώνουμε με θλίψη πως το προσωπικό μας πέταγμα ελάχιστα τον άλλαξε. Και τότε φίλε μου, αρκεί η θέα και ο ήχος από το άδικο μαστίγωμα ενός αλόγου για να δακρύσουμε για πρώτη φορά και να καταρρεύσουμε για πάντα!

039 Gr

Τα λέμε σύντομα

Φρειδερίκος Νίτσε

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s