Ο Μαχάτμα Γκάντι κάποτε είπε…

Η τακτική της μη βίας δεν σχετίζεται με τη στρατηγική του ανέφικτου!

Ο Γκάντι είναι το σημείο αναφοράς εκατομμύριων ακτιβιστών λόγω του επιτυχούς ειρηνικού αντιαποικιακού του αγώνα. Ο Γκάντι θαυμάζεται και υμνείται γιατί έδωσε τέλος στο όνειδος της Βρετανικής κατοχής πείθοντας τους συμπατριώτες τους να υιοθετήσουν μια μη βίαιη συμπεριφορά ανυπακοής απέναντι στις αποικιακές αρχές. Πολλοί πιστεύουν πως η λογική της μη βίας ήταν αυτοσκοπός για την μεγάλη ψυχή του ινδικού έθνους. Κάνουν λάθος, ήταν το μέσο. Ο Γκάντι εκτιμούσε το κουράγιο περισσότερο από τη μη βία. Χαρακτηριστικά έλεγε, πως αν κάποιος δεν έχει το θάρρος να είναι μη βίαιος, ας καταφύγει στη βία και όχι να το βάζει στα πόδια επικαλούμενος κρίση συνείδησης, γιατί όποιος το βάζει στα πόδια είναι δειλός και στους δειλούς πρέπει μονάχα ο θάνατος. Με απλά λόγια η μη βία του Γκάντι ήταν τακτικό μέσο για την επίτευξη του στρατηγικού σκοπού δηλαδή της εμπέδωσης της ανεξαρτησίας της πατρίδας του.

Μη βιάζεστε να συμπεράνετε πως κάνω προπαγάνδα υπέρ της βίας. Κάθε άλλο, προσπαθώ να ρίξω φως στα αίτια της αποτελεσματικότητας. Αν η έμπνευση του Γκάντι δεν έβρισκε ανταπόκριση, σήμερα δεν θα τον ήξερε κανείς. Αλλά ποιος πραγματικά ήταν; Ο Γκάντι ήταν ένας από τους εκατομμύρια γκουρού που υπήρξαν στον ινδικό πολιτισμό. Καθένας από αυτούς ερμηνεύει κατά το δοκούν την πολυσχιδή ινδουιστική φιλοσοφία, φτάνει σε κάποια συμπεράσματα τα οποία αγγίζουν τις καρδιές ορισμένων οι οποίοι και τους ακολουθούν σε ένα μυστικιστικό μονοπάτι προς την ευτυχία. Έτσι και ο Γκάντι πίστευε στην λιτότητα, στην ανάγκη να πλέκεις μόνος σου τα ρούχα σου, στη σοφία να μη φοράς εσώρουχα, στην σεξουαλική αποχή, στην αποστροφή κάθε είδους αθυροστομίας και στην τήρηση μιας πολύπλοκης δίαιτας για την οποία έγραψε ολόκληρους τόμους. Ξέρετε γιατί ο Γκάντι σε αντίθεση με τα εκατομμύρια των άλλων γκουρού κέρδισε μια θέση στην αιωνιότητα; Διότι είχε τη σοφία να ξεχωρίσει το ευκταίο από το εφικτό και το κοινωνικό από το ιδιωτικό;

Ο Γκάντι όταν απευθύνθηκε στο ινδικό κογκρέσο δεν σπατάλησε τον χρόνο και την προσοχή των συνομιλητών του σε ιδεοληπτικά κηρύγματα. Αντίθετα, μίλησε για το άμεσο πρόβλημα της βρετανικής κατοχής και πρότεινε μια μέθοδο αντιμετώπισης που φάνταζε πιο ρεαλιστική από την οργάνωση ένοπλης αντίστασης. Ο απλός του λόγος άγγιξε τις καρδίες των συμπατριωτών που για τη συμμετοχή στον κοινό αγώνα δεν ήταν υποχρεωμένοι να ακολουθήσουν τον ιδιαίτερο ασκητισμό του ηγέτη τους.

Οι στιγμές είναι κρίσιμες, ο λαός μας είναι αντιμέτωπος με μια τεράστια πρόκληση και ενώ αυτή η κατάσταση σοβεί εδώ και δύο χρόνια δεν έχει αναδειχθεί εκείνη η φυσιογνωμία που τις αμέσως επόμενες ώρες θα κατευθύνει την οργή. Ξέρετε γιατί; Γιατί στην Ελλάδα από την άκρα αριστερά μέχρι την άκρα δεξιά υπάρχουν δεκάδες «γκουρού» που δεν αντέχουν να πολεμήσουν στο ίδιο χαράκωμα με κάποιον που δεν ενστερνίζεται απόλυτα την δική τους κοσμοθεωρία. Οι αναρχικοί, που διατυμπανίζουν την ελευθερία,αηδιάζουν στη θέα του γαλανόλευκου πανιού ακόμα και αν αυτό εμπεριέχει τη διάζευξη «ελευθερία ή θάνατος», το ΠΑΜΕ θα σε σνομπάρει αν δεν αντιλαμβάνεσαι την αναγκαιότητα της «λαϊκής εξουσίας» και ο φαύλος κύκλος της περιχαράκωσης συνεχίζεται μέχρι να αποξενώσει και το τελευταίο ανεξάρτητο «μίασμα». Η παραπάνω κατάσταση εξασφαλίζει την επιβίωση πολλών προφητών αλλά καθυστερεί θανάσιμα την επαλήθευση όλων ανεξαιρέτως των προφητειών.

Και αν πιστεύετε ότι το παράδειγμα του Γκάντι δεν ταιριάζει στην ελληνική νοοτροπία ας πάμε λίγες δεκαετίες πίσω. Τον Φεβρουάριο του 1942 ο Θανάσης Κλάρας εμφανίστηκε στο χωριό Δομνίστα της Ευρυτανίας για να καλέσει τον λαό σε ένοπλο αγώνα. Ο Θανάσης Κλάρας, που έμεινε γνωστός με το ψευδώνυμο Άρης Βελουχιώτης, ήταν ένας κομμουνιστής που στις φυλακές της Κέρκυρας το 1939, μη αντέχοντας τα βασανιστήρια, υπέγραψε δήλωση μετανοίας. Η περίπτωση του Κλάρα ήταν η εξαίρεση και όχι ο κανόνας, καθώς οι πρώτοι σύντροφοι σπάνια λύγιζαν. Χάρη στη δήλωση του ο Κλάρας δεν ήταν στη φυλακή όταν οι Ναζί μπήκαν στην Αθήνα και ως εκ τούτου δεν κατέληξε με τον Ζαχαριάδη στο Νταχάου. Ο Κλάρας, αν και «μίασμα», προσπάθησε να ξεπλύνει την ντροπή όχι με την στείρα προπαγάνδιση της κοσμοθεωρίας του, αλλά με το πρόταγμα του κοινού αγώνα. Έτσι αν και άθεος, κάλεσε τον λαό της Δόμνιστας στην εκκλησία και του μίλησε από την ωραία πύλη. Οι περισσότερες φωτογραφίες του Άρη τον απαθανατίζουν δίπλα στον πάτερ «Ανυπόμονο». Ο Άρης, αν και διεθνιστής, ηγήθηκε ενός ενόπλου σώματος που ονομάστηκε ΕΛΑΣ όπου το «Ε» στέκει για την λέξη Εθνικός. Δεν απαρνήθηκε ποτέ την ελληνική σημαία. Με λίγα λόγια κάνοντας χρήση όλων εκείνων των υλικών που ενώνουν και δε διαιρούν έφτιαξε κίνημα και όχι σέχτα. Για αυτό το λόγο το ΚΚΕ, μέσω του ΕΑΜ, αγκαλιάστηκε από τον κόσμο εκείνα τα δύσκολα χρόνια. Με πιο απλά λόγια, το ΚΚΕ αγκαλιάστηκε επειδή μίλησε στις καρδίες του λαού και όχι επειδή ο λαός, μέσα στις κακουχίες του, βρήκε τον χρόνο να παρακολουθήσει ταχύρυθμα σεμινάρια μαρξιστικής σκέψης. Μπορείτε να φανταστείτε τι θα γινόταν αν ο Κλάρας στη Δόμνιστα απαιτούσε από το κοινοτάρχη να μιλήσει στην πλατεία για να καταγγείλει την αστική τάξη και τον κατά τεκμήριο ένοχο κλήρο για τη συνδρομή τους στην επέλαση του ιμπεριαλισμού στην χώρα και να επιστήσει την προσοχή των μαζών απέναντι στα σχέδια της νομενκλατούρας των καπιταλιστικών δυνάμεων που προσωρινά έχουν ενδυθεί το χιτώνα του συμμάχου. Μια τέτοια προσέγγιση σίγουρα θα άφηνε χώρο για ποικιλότροπες αντιδράσεις, καμία όμως δεν θα οδηγούσε σε αυτό που η Ιστορία σήμερα αναγνωρίζει ως Εθνική Αντίσταση.

Πολλές φορές αγανάκτησα που δεν είδα να αναδεικνύεται μια ηγετική φιγούρα. Πολλές φορές φλέρταρα με όλες τις θεωρίες συνομωσίας. Αν όμως οι Αναρχικοί ήταν όργανα του παρακράτους τότε οι μολότωφ δεν θα είχαν καταφέρει να αποτρέψουν τη δημιουργία ΧΥΤΑ στην Κερατέα. Αν το ΚΚΕ λειτουργούσε συνειδητά σαν βαλβίδα αποσυμπίεσης, τότε η απεργία στη χαλυβουργία θα είχε σταματήσει προ πολλού. Αν κάθε έκφραση πατριωτισμού ήταν κίβδηλη, τότε δεν θα μαθαίναμε ποτέ ότι ο Παπούλιας ήταν …αντάρτης στα 12 του χρόνια.

Σε όλη αυτή την ιστορία όμως υπάρχει και ένα θετικό στοιχείο. Η απουσία ενός σαφούς κινήματος αφαίρεσε από τον εχθρό τη δυνατότητα να μας διχάσει ουσιαστικά. Στη μάχη είμαστε όλοι απέναντι σε 100,000 πολιτοφύλακες της μεταπολίτευσης. Η πλειοψηφία των παραπάνω δεν είναι παρά ένα μάτσο από διεφθαρμένους ποντικούς που ήδη έχουν αρχίσει να εγκαταλείπουν το καράβι. Τελευταία τους γραμμή άμυνας οι άνδρες των ΜΑΤ που όταν η αυλαία θα πέφτει θέλω να πιστεύω πως θα κάνουν το καθήκον τους και θα παραμερίσουν ενθυμούμενοι το ακροτελεύτιο άρθρο του Συντάγματος. 

Δεν ξέρω αν θα τα καταφέρουμε, αλλά αρχίζω από το χτεσινό απόγευμα να αισιοδοξώ. Ο κύριος Παπαδήμος μας απειλεί για άλλη μια φορά με πτώχευση. Πόσο φαιδρός είσαι αγαπητέ μου! Αλήθεια θαρρείς πως 400 ευρώ βασικός μισθός, 1 εκατ. άνεργοι, δεκάδες χιλιάδες άστεγοι, τα συσσίτια και οι υποσιτισμένοι μαθητές δεν είναι πτώχευση; Κάποιοι αναρωτιούνται αν ο δρόμος είναι εύκολος; Όχι, δεν είναι διότι η ελευθερία θέλει αρετή και τόλμη. Πέραν τούτου η ελευθερία θα έχει ένα τεράστιο τίμημα. Το τίμημα της ευθύνης, όσο δεν θα υπάρχουν Παπανδρέου, Καραμανλήδες και Μητσοτάκηδες τόσο θα πέφτει σε μας η υποχρέωση να αντιμετωπίσουμε μια σειρά από παθογένειες που εκθρέψαμε. Θα έχουμε σύμμαχο την ελπίδα και την αισιοδοξία. Σε αντίθετη περίπτωση θα μας μείνουν 400 ευρώ για αρχή και η κατάθλιψη που συνοδεύει τους Εφιάλτες. Δεν είμαστε τέλειοι αλλά αν δεν τολμήσουμε θα γίνουμε χειρότεροι.

ΥΓ: Θα ήθελα να γράψω πολλά ακόμα αλλά συναισθάνομαι πως τα δύο τελευταία χρόνια έχουν γραφεί τόσα πολλά που πλέον τα λόγια είναι περιττά. Η ώρα ήρθε, λαέ των Αθηνών η Ιστορία 3 χιλιάδων χρόνων σε παρακολουθεί, μην την απογοητεύσεις!!!

Τα λέμε (ελπίζω) την επόμενη εβδομάδα

Μαχάτμα Γκάντι

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Ο Μαχάτμα Γκάντι κάποτε είπε…

  1. Ο/Η Vasiliki Riga λέει:

    αχού πόσο δίκιο έχεις πάλι!!! και νομίζω ότι μου δίνεις κουράγιο για το τι θα επακολουθήσει!!!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s