Ο Ρόμπερτ Λούις Στήβενσον κάποτε είπε…

Το τίμημα που πρέπει να πληρώσουμε για τα χρήματα είναι μερικές φορές η ελευθερία!

Τι γίνεται όμως όταν τα λεφτά τελειώνουν; Σε αυτό ο Σκωτσέζος Στήβενσον απαντά με την κεντρική ιδέα του πλέον γνωστού του έργου, του «Dr Jekyll and Mr Hyde». Με άλλα λόγια, για να έρθουμε στα δικά μας, ο αξιοθρήνητος ραγιάς ενδεχομένως να διέπεται και από μια δεύτερη προσωπικότητα, πολύ διαφορετική της πρώτης, εκείνης του «απροσάρμοστου» αντιρρησία. Ναι μεν τα πράγματα, όπως διαπιστώνει ο Καστανίδης, είναι ήσυχα αλλά για πόσο κανείς δεν ξέρει. Ο εν λόγω κύριος έχει κάθε συμφέρον να ελπίζει πως η ηρεμία θα διατηρηθεί και πως δεν βιώνουμε απλά τη νηνεμία πριν την καταιγίδα. Το σύστημα προσεύχεται καθημερινά υπέρ της ψυχικής «υγείας» του ραγιά Dr Jekyll και παρακαλά να μην βγει στην επιφάνεια ο απρόβλεπτος Mr Hyde. Επί χρόνια εφαρμόστηκε μια πετυχημένη, σύνθετη και δαπανηρή συνταγή προς αυτή την κατεύθυνση αλλά μάλλον αφιχθήκαμε σε μια εποχή που τα λεφτά και τα ναρκωτικά δεν φτάνουν για όλους.

Ποια όμως ήταν αυτή η συνταγή; Ο Μαρξ έλεγε ότι η θρησκεία είναι το όπιο των λαών. Στην περίπτωση της μεταπολιτευτικής Ελλάδας όμως εφαρμόστηκε μια πιο έξυπνη, πλην πανάρχαια μέθοδος, αυτή του χρηματισμού. Η Τζένυ Μαρξ, φημολογείται ότι ήθελε ο αγαπητός της Κάρολος να μπορούσε να ασχοληθεί λίγο και με την απόκτηση του κεφαλαίου, εκτός από τη συγγραφή του. Ορισμένες φορές σκέφτομαι, πως αν οι αιτιάσεις της «Ευγενίας» εύρισκαν ευήκοα ώτα, τότε η ανθρωπότητα αφενός θα κέρδιζε μια γκρινιάρα σύζυγο λιγότερη και αφετέρου θα έχανε τον εικοστό αιώνα όπως τον γνωρίσαμε. Δυστυχώς για κάποιες φεμινίστριες ο Κάρολος αφοσιώθηκε στον ιστορικό υλισμό αρνούμενος να χάσει τον χρόνο του στην όποια μάταιη προσπάθεια συλλογής υλικών αγαθών. Και αυτό γιατί τα τελευταία, όπως επανειλημμένα έχει δείξει η Ιστορία διαφθείρουν. 

Όπως υποστηρίζει το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο «ευκολώτερον εστί κάμηλον διά τρυπήματος ραφίδος διελθείν ή πλούσιον εις την βασιλείαν τού Θεού εισελθείν». Επίσης, ως γνωστό ο Ιούδας πρόδωσε τον Ιησού για τριάκοντα αργύρια. Υπενθυμίζω ακόμα πως ο Εφιάλτης δεν θα περνούσε ποτέ στην αιωνιοότητα χωρίς το δέλεαρ του χρυσού της Ανατολής. Μια παρόμοια τάση επικρατούσε επίσης στις τάξεις των Φαναριωτών της Πόλης που επί αιώνες προσέφεραν τις ακριβές γραφειοκρατικές υπηρεσίες τους στην Υψηλή Πύλη. Και ίσως μάλλον για αυτό τελικά την επανάσταση του ‘21 χρειάστηκε να την κάνουν ένα μάτσο αγράμματοι και αδαείς χωριάτες, όπως  χαρακτηριστικά μας είπε ο εγγονός του πρώτου σύγχρονου Έλληνα δικτάτορα και σημερινός αντιπρόεδρος Θεόδωρος Πάγκαλος.

Τα λεφτά είναι μια πολύ περίεργη υπόθεση, ιδίως όταν δίνονται χωρίς λόγο. Και πλούτο δίχως μόχθο είναι ένα από τα εφτά πράγματα που, κατά τον Γκάντι, δεν πρέπει να έχουμε. Έλα όμως που είναι γλυκιά η αμαρτία και το κόλπο δοκιμασμένο. Για αυτό και λίγο μετά την πτώση Μουμπάρακ ο Σαουδάραβας μονάρχης έσπευσε να αυξήσει τις κρατικές επιχορηγήσεις προς τους πολίτες του για να προλάβει τυχόν απρόβλεπτες συνέπειες. Με άλλα λόγια, αποφάσισε να εξαγοράσει λίγο πιο ακριβά από πριν την ελευθερία των τελευταίων. Και για να είμαστε δίκαιοι μέχρι στιγμής η συνταγή φαίνεται να αποδίδει. Το ερώτημα είναι γιατί; Η απάντηση έγκειται αφενός στο ότι η αλήθεια έχει πολλές ερμηνείες και αφετέρου στο γεγονός ότι οι χρυσές αλυσίδες  σπάνε πιο δύσκολα.

Μερικές φορές το τίμημα της εξαγοράς είναι τόσο μεγάλο που η απώλεια της ελευθερίας μοιάζει συμφέρουσα. Για παράδειγμα η ίδια η ύπαρξη του Βασιλείου της Σαουδικής Αραβίας οφείλεται σε μια διακρατική συμφωνία με τις ΗΠΑ που προβλέπει την ασφάλεια του πρώτου έναντι του αμερικανικού ελέγχου της ροής του μαύρου χρυσού από την αραβική χερσόνησο. Το αποτέλεσμα είναι τα μέλη του οίκου των Σαούντ να είναι τόσο πάμπλουτα που όταν κάποιος από αυτούς επισκέφτηκε τις ΗΠΑ πριν μερικές δεκαετίες λόγω θέματος υγείας του μικρού του παιδιού βλέποντας το Λευκό Οίκο διαπίστωσε με λύπη πως ο πρόεδρος των ΗΠΑ είναι …φτωχός(!) Παρά την πενία της η Αμερικάνικη ηγεσία έχει παρόλα αυτά πείσει τους Σαουδάραβες πρίγκιπες να έχουν το σύνολο σχεδόν των καταθέσεων τους σε βορειοατλαντικές τράπεζες. Κάπως έτσι τα λεφτά ναρκώνουν συνειδήσεις και κάπως έτσι κατασκευάζονται μορφωμένοι, ευσεβείς και πατριδοκάπηλοι Φαναριώτες. Μην απορείτε λοιπόν για το πώς «ευπατρίδης» Άδωνις κατάντησε έτσι. Μην απορείτε επίσης γιατί πάρα πολλοί αθόρυβα μεν ουσιαστικά δε, ακλουθούν το παράδειγμα του Μπουμπούκου. Πιστεύουν ακόμα ότι για αυτούς λεφτά υπάρχουν. Και αυτό είναι το στοίχημα του Ραίχενμπαχ και της παρέας του, ότι θα υπάρξει δηλαδή μια τάξη «προνομιούχων» που θα λειτουργήσει ως κυματοθραύστης της απελπισίας των απόκληρων του μνημονίου. Κάτι σαν την ελίτ της Αβάνας την εποχή του Μπατίστα*.

Το θέμα είναι ότι στην παράξενη νεοελληνική γεωγραφία, η κρίσιμη μάζα βρίσκεται στην πρωτεύουσα. Για την ανατροπή χρειάζονται απλά μερικές δεκάδες χιλιάδες απελπισμένων πριν αποφασισμένων που θα αντιδράσουν αποτελεσματικά στην Αττική. Αυτοί θα είναι οι φορείς της ανεξέλεγκτης κοινωνικής έκρηξης για την όποια πρόσφατα έγραψε ο Φαύλος Κρανιδιώτης. Όσο για τους άλλους, τους νοικοκυραίους της Επαρχίας και των Βορείων Προαστείων, με τη συνήθη ουδέτερη και συντηρητική στάση τους θα υποδεχτούν τη νέα τάξη πραγμάτων άνευρα και χωρίς σοβαρές αντιρρήσεις. Διότι οι συγκεκριμένοι άνθρωποι είναι τα είδωλα όλων όσοι χειροκροτούσαν τον Πάττακο όταν ερχόταν στα χωριά τους, όλων όσοι βρίζανε τους καταληψίες του Πολυτεχνείου, όλος όσοι έτρεχαν στο αεροδρόμιο να ψηφίσουν Καραμανλή και φυσικά όλων όσοι συνωστίζονταν στα κομματικά γραφεία ζητιανεύοντας ένα διορισμό στην χειρότερη ή οργανώνοντας μια ρεμούλα στην χειρότερη. Είναι δηλαδή όλοι όσοι δεν έχουν καμία σημασία για την Ιστορία. Θα τα καταφέρουν οι θιασώτες του μνημονίου ή κάποιοι νεόπτωχοι θα βρουν τη δύναμη να πουν ΟΧΙ και να βάλουν τη χώρα σε μια τελείως διαφορετική πορεία. Δεν ξέρω, αυτό που υποψιάζομαι είναι πως ο …καιρός γαρ εγγύς!!! 

Τα λέμε (ελπίζω) την επόμενη εβδομάδα

Ρόμπερτ Λούις Στήβενσον

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s